Gå til hovedinnhold

Trøffelprisen 2016

Foredragsholdere som tar 50 000 kroner for å snakke 45 minutt får pengene fordi noen vil skryte av å ha vært på foredragene til avdankede reklame og fotballmenn. Det er samme psykososiale fenomenet som de meningsløst rike som kappes om å vise fram hvem de kan kjøpe. "Jeg var på foredrag med den og den". "Hva sa denne den og den, da?" Hva kan man få sagt om reklame og fotball på 45 minutt? Der er så lite å si: "Reklame virker ikke, fotball er ikke et yrke, men en sponset hobby. Basta!"
Det tok mindre enn ti sekunder å si fra.
Som lærer i ungdomsskolen fikk jeg en gang rundt 300 kroner timen. Fagforeningen anbefalte at vi skulle ha 1200 kroner timen, 4g, for arbeid utenom fast ansettelse. Ingen hadde råd til å leie engelsklærer til korrekt pris. Reklamejabb og babb er altså verdt 50 000 kroner timen uten forberedelser fordi “jeg synes jeg er verdt det”, som Ingebrikt Steen Jensen sa det. Han priser seg selv til 12500 kroner kvarteret. Hvorfor lytter rommet?

Den selvlagde timebetalingen for fast ansatt i reklamebransjen er altså 12500/4g= 3125 kroner per time, etter Ingebrigt Steen Jensens Egenverdi.
Se Dagens Næringsliv for bakgrunn

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …