Gå til hovedinnhold

Trøffelprisen 2016

Foredragsholdere som tar 50 000 kroner for å snakke 45 minutt får pengene fordi noen vil skryte av å ha vært på foredragene til avdankede reklame og fotballmenn. Det er samme psykososiale fenomenet som de meningsløst rike som kappes om å vise fram hvem de kan kjøpe. "Jeg var på foredrag med den og den". "Hva sa denne den og den, da?" Hva kan man få sagt om reklame og fotball på 45 minutt? Der er så lite å si: "Reklame virker ikke, fotball er ikke et yrke, men en sponset hobby. Basta!"
Det tok mindre enn ti sekunder å si fra.
Som lærer i ungdomsskolen fikk jeg en gang rundt 300 kroner timen. Fagforeningen anbefalte at vi skulle ha 1200 kroner timen, 4g, for arbeid utenom fast ansettelse. Ingen hadde råd til å leie engelsklærer til korrekt pris. Reklamejabb og babb er altså verdt 50 000 kroner timen uten forberedelser fordi “jeg synes jeg er verdt det”, som Ingebrikt Steen Jensen sa det. Han priser seg selv til 12500 kroner kvarteret. Hvorfor lytter rommet?

Den selvlagde timebetalingen for fast ansatt i reklamebransjen er altså 12500/4g= 3125 kroner per time, etter Ingebrigt Steen Jensens Egenverdi.
Se Dagens Næringsliv for bakgrunn

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.