Gå til hovedinnhold

Arkitektfestival

Regjeringskvartalet er utlyst til arkitektanbud. Runden kommer før Høyre og Frp har rasjonalisert statsdriften. Der finnes ikke noe pålitelig tall for antall ansatte som skal inn i komplekset. Det politiske målet er å rasjonalisere, dvs. redusere tallet kontoransatte, av politiske grunner og tekniske grunner. 30% reduksjon i forbruk er et passende mål for en administrasjon. Arkitektene får denne boltreplassen.
Det er viktig at Operaen og Priskoden ikke får influere nyverket. Begge er lagt ut uten tanke på Regjeringskvartalet og Oslos samlede uttrykk. Operaen ser ut som en westamaran som er sunket ved kai. Den er symbolet på Oslos fortid som havneby. Priskoden ser ut som tilfeldig blokkbebyggelse ved sjøen. London har vist hva man ikke må gjøre. Skal en se til fjellene for inspirasjon? Landskapet rundt Oslo er likt Mjøslandskapet. Kan der komme noe bra ut av det? Er Sankthanshaugen relevant? Ekeberg, Stortinget eller Slottet. Holmenkollen eller Kolsås.
Hva sier arkitekthistorien? Skal der lages en replika som av Barbican, De hengende Hager i Babylon eller Pyramidene? London har et tårnbygg med pyramide på toppen. Fem av disse ville utgjøre et passe Pentagon å henge hager på. Styringsstrukturen ville da ha blitt tydeliggjort.
Fra norskhistorien kan vi hente fram idéen om bygdeborgene. En tilflukt for mennesker som trenger styring og omsorg. Utvendt mot verden, mottakelig for besøk men ikke erobring. En rundborg; ikke som i Cupertino, men for menneskets skyld.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …