Gå til hovedinnhold

Etter sommerferien

Det samler seg opp i løpet av en regnsommer. Øverst på inntrykkslisten står manns vold mot mann, kvinne og barn. Vi har lover for å lage et levelig samfunn mot vold. Mot disse lovene står voldsmennene med sine supportere. FKHs tilhengere, Måkeberget, holdt oppe plakaten "Haugesund Konebankerklubb" i lange tider uten kommentar fra FKH, FKH Media eller TV Haugaland eller Haugesunds Avis.
Jeg har forlengst fulgt foreldregenerasjonen til graven. De må få et rom som bare er deres i siste del av livet. En gang på sykehus våknet jeg om natten av mannen ved siden av og pleiere som raskt trakk forhenget. Neste dag var nabosengen borte, uten forklaring. Dødsannonsen kom noen få dager etterpå. Samme gjentok seg for en tante. Dødspusten kom hos den andre pleiepasienten i rommet hennes. Tanten min ble redd og trodde at hun skulle dø selv. Det ble ikke det halvåret.
Helseleder i Haugesund kommune, KrFs Tom Landås truet ikke med å gå av pga romsituasjonen. Den stod han for. Han sa faktisk at han hadde en annen jobb å gå til dersom haugesunderne ikke var fornøyde med ham som det var. Hvorfor gikk han ikke av?
Hva er vold? Vold er å dominere andre med maktmidlene en har å gripe til. Humør, muskler, våpen, penger eller vedtak er like voldelige. Bare politiet og militæret har lovlig bruk av vold som mulighet. Her er Norge på sitt mest sårbare.  Hvordan kan vi verge oss når kristne og humanister tyr til makt for egen vinning? Domstolene må bli mer tilgjengelige, få lavere terskel og gi meningsfylte straffer. 
Haugesunds skriftlige historie er fullført, virkeligheten lager fremtidens historie. Kommunestyret finansierte Hotel Saga (1959) for å kunne tilby alkoholservering. Restaurant med stil, dans og servering i andre etasje, restaurant i første med røffere servering og dans. Om du gikk rundt på baksiden, der Haugesund var på sitt mørkeste nedenfor Breidablikk, gikk trappen ned til puben man ikke kom ut fra uten en trøkk. Haugesund har femti års tradisjon på å støtte alkoholservering i kommunen. Det er på tide å se på oppstartfonds? En omfordeling av pengene? Dét er kapitalisme, dét!
Haugesund trenger ikke et signalbygg som noen har gått rundt og smattet på. Utvid Landmannstorget og lag en svær konstruksjon som kan bygges om etter den beste scenebygging verden kan forestille seg. Det skal være plass for salgsboder, gatekafé, balkongkafé, scenebygging i tre-fire etasjer. Når Risøybroen må demonteres kommer et tårn fra Indre Kai og høyere enn Strandgaten med gangbro til Risøy. Det blir svært, og svært funksjonelt.
De som eier bygg i sentrum må arbeide aktivt sammen for å produsere varer. De har vist seg helt ute av stand til et slikt arbeid. De må gi opp kvadratmetrene sine for å bli med i et større fond for utvikling kvartal for kvartal, flere kvartal sammen. Bygg er bedre demontert enn forfalt. Nyreisning med produksjon er nødvendig. Butikk i første og bolig i andre er en modell som tilhører førkrigsbyene. Sentrumsledelsen går rundt i byen og deler ut priser for beste utstilling. Jobben må jo være å tenke for nyutvikling. Bringe småkapitalen sammen til en strøm. 
Racersyklister insisterer på å få bruke de farlige landeveiene som treningsfelt. Da blir man ikke god. Hvorfor skal de stenge hovedveiene for sin egen hobbys skyld? Antallet drepte i trafikken blandes opp med mosjonister. El-bilister kjører grisfort for å overbevise seg selv om at bilene deres kan. Vi visste jo fra før at elektromotorene er raske og kraftige. Togene drar fra alle. Kanskje syklistene skulle fått bygge en bane, i første omgang bruke go-kartbanen og sykle i trialterrenget på Årabrot. Vei er vold. All hjulsport må over på bane. Derfor må der bygges og brukes motorsportanlegg med plass på timeplanen for syklister. 
Godstransport skal over på båtkjøl. Noen sa at det var av hensyn til naturen. Båttrafikken er enorm på alle hav. Veitransport kan med fordel reduseres. Det er bare ikke av hensyn til miljøet det legges om. Noen er sterkere på vedtaksiden enn transportørene.

Vi vet hva som skal til for å bli styreleder i Statkraft. Vi vil det bare ikke selv.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.