Gå til hovedinnhold

Auto mobil mobil tele fon

Overskriften er en kode for en en person som kjører bil og samtidig snakker i telefon. Fremtiden vil bli Autofon. Den selvkjørende bilen blir en telefon som spør oss om vi vil bli trans-portert dit billedsamtalen kommer fra, eller sette opp en avtale.
Vi får håpe at selvgående biler får ned antallet drepte og skadde. Da har de en stor fremtid, selv om stressnivået stiger hos de ambisiøse som måtte bli holdt igjen i trafikken til fordel for systemets helhetsbilde.
Vi får nye sertifiseringer av oss reisende.
Sertifikat for manuell styring av autofon og andre kjøretøy. Krever mer opplæring over tid enn vi har i dag.
Sertifikatfri autofon der et oversystem styrer hele trafikken i et kvalitetsikret område som tettbebyggelse med bolig, shopping, skole, fritid.

Disse sertifikatfrie autofonene kan da nyttes av alle. Vi kan snakke i telefonen, se film, kjøre i rus og alle de tingene menneskene gjør mens de kjører og krasjer automobilene. Dette blir den store oppgaven til det selvgående transportsystemet. Dersom fabrikantene ikke lykkes med den komplette oppgaven vil vi ikke trenge sertifikatfrie selvgående biler. De må kunne bidra til livet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …