Gå til hovedinnhold

Jernmannens søndag. Et notatark

Fredelige søndager er fri for maskinarbeid i hagene. Det er fred i sinnet, men lufta er fri for alle. Jernvognen er i luften. Noen har leid inn helikopter for å bryte morgenfreden. Jernmaskinen flyr over hagene for å filme jernmennene. Lydbølgene er harde.
https://no.m.wikipedia.org/wiki/Jernvognen

Hvem kontrollerer luftrommet? Nærmeste jagerfly er på Ørlandet.
Karmøy, Haugesund og Sveio. Kommunesammenslåingsgrind.
Nyord:
Ironmandagen.
Jerngrind. Område for Ironman.
Reklame for reklame.
Haugesundspenger. Det klinger ikke så bra som Sognapeng, men det er samme valuta, brukt annerledes og kommer fra kommunen.

Jernring med helikopter over hodet.
Ein store dag for byen. De e dødskule atletar, altså. Barra å komma i den formen!

Deltakerne lever av triathlon, tjener penger på det. Hvorfor skal da kommunen støtte med penger? Dette er en pengemaskin. Finansier den av overskuddet. Det er standard bissniss, det. Å suge kommunale kassen er dårlig gjort.

Folk langs løypa med bjelle rundt halsen og brøl som festmennene tar om natta. Dette er søndag morgen da den typen prøver å få sove ut i fred.
Er her én dag; trene og vinne. Én overnatting.
Reklame for byen gjelder bare i byen.
El-biler gir rettigheter. De plasseres på fortau og kjører for fort og brukes mer enn bensinbiler. Ingen miljøhensyn der. Motorsykler og helikopter.

Et teknisk dårlig arrangement fordi det legger beslag på hele byen og tre kommuner uten å legge igjen genererte penger. Ikke det skapte grann. Mat og drikke kjøpes av haugesundere på bytur.
Kamera var muligens skittent. Om det var et fokuseringsfilter eller vaselin på linsa ble bybildet filtrert bort.
Historiens første vinner av Ironman… Kommentator i edruelig rus. Dessa sympatiske herrene. En underdanig tittelbruk.
Et utflytende arrangement som trenger mye redigering.

Ironman Haugesund 2016 ble ikke nevnt i Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Aftenposten eller nrk.no. Reklameeffekten for Haugesund gjelder bare i byen.

Om Haugesund og Region Haugalandet ønsker å være vert for sykkelløp må der bygges velodrom for solo-ritt. Langdistanserittet kan arrangeres som grupperitt som de store Tour de Bikes. Da er veisperringen over i løpet av en halvtime. Smidig og intelligent. Deltakerne er med på hva det skal være. De skal jo bare vinne noe.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.