Gå til hovedinnhold

Vårt lille EU

EU synes som et  forlokkende demokrati etter at Frp/Høyre har tatt for seg av Norge.
Norge har vært for stort for Oslo. Derfor har vi hatt samarbeidsskepsis. Distrikt har forblitt distrikt, for langt borte til annet for maktsenteret enn å utstede bannbuller om eiendomsrettigheter og straff.
Dersom Norge flytter eller øker statsapparatet til å inkludere resten av landet vil euroskepsis avta.
Der er en fare for at EU blir et problem over hele Europa men vi i Norge må forholde oss til at Norge selges som privateiendom til Europa, Kina og andre steder.
Hvorfor er norsk kapital fraværende? Hvor er den?
Hvorfor er norsk landbruk truet fra kontor og bolig i Oslo?
Hvorfor fikk vi aldri et politisk forhold til Sverige etter andre verdenskrig og under den kalde krigen? Hvorfor lot vi dem klare seg alene mot Sovjetunionen?
Hvorfor ville ikke Sverige ta imot norsk kapital gjennom Volvo, mens kinesisk kapital var ok?
Hvorfor er Forsvaret vårt dårligste prosjekt?
Hovedstaden produserer skepsis i landet.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.