Gå til hovedinnhold

Okka by Oslo rest

Hovedstadsfunksjonalitet som ikke sorterer under Oslo Byråd:
Karl Johans gate
Slottet
Nasjonalteatret
Stortinget
Regjeringskvartalet
Universitetets sentrale eiendommer
Nasjonalgalleriet
Den Norske Opera
Sentralbanestasjonen
Youngstorget
m.m.
Dette er prima eiendom med vekstpotensiale dersom Oslo har noe potensiale utenom å være hovedstad.
Tromsø, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand og Drammen har vist at de kan. Norge har ikke bruk for én sentral hovedstad. Det er en tanke så gammel som kongedømmet. Oslos problemer med å fungere som by og hovedstad må løses av Norge. Logistikkproblemer ved å spre statsfunksjoner til hele landet er mindre og løsningene mer fremtidsrettede enn å bygge flere rutsjebaner inn til Oslopølen. (Hvem var det som syntes at det var svære greier å si “Oslo Pool”?)
Norge har faktisk anledning til å være ledende i statsadministrasjon. Vi er små nok til å tenketanken og kommunisere innad og utad til verden. Har vi en Osloavtale?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.