Gå til hovedinnhold

Munchologi

Så viser det seg likevel at Munchmuséet, det gamle og det nye ikke er en kommunal Oslo-arv, men et nasjonalt driftsansvar.
Oslos ordførerkontor er fullt av Munchs bilder, bare en nyttårsrakett fra total ødeleggelse.
Dersom bildene er Oslo kommunes eiendom ville kommunen gi bildene til nye Munch-muséet og erkjenne sitt ansvar for denne nasjonale skatten.
Alternativet er jo å flytte Nikolai Astrupsamlingen som er lett tilgjengelig i Bergen, på Kode 1 eller Kode 2 eller Kode 3 eller  Kode 4; en annen nasjonal arv promotert av dronningen og finansiert av DnB som kjøper media en masse. Om Astrup blir en suksess som norsk kulturartikkel i London og videre ut i verden, vil samlingen bli flyttet fra Bergen til Oslo av DnB.
Oslo og Munch koblingen er delvis grei, men Oslo vil ikke betale driften av Munch-muséet som gir mer turisme til Oslo. Dermed forlanger Oslo at Norge betaler for byens forventede inntekt!
Det samme gjelder nybyggene for vikingskipene på Bygdøy. Her forventes høy turistinntekt til byen. På Vestlandet sendes vikingskipene ut på havene. Det gir ikke inntekter, bare opplevelser. På Vestlandet kan man spasere på Astrup-tunet og se hva han malte. I Oslo blir man loset inn i sære nybygg for å se bilder og kjøpe minner å studere.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …