Gå til hovedinnhold

Mer Flotmyrtåke

Arkitektkonkurransen for Flotmyrområdet, byens nye identitet for noen år siden, er borte i tåkebankene. Premiepengene var sikkert vel fortjent. Nytteverdien var lik null fordi nå skal
DOGA stiftelsen uttale seg om styling og design. Dette minner om Keiserens nye klær oppatt og omatt.
Konkret ble Haugesunds vakre ansikt skapt av arkitekt Halleland. Fra 1960 tallet begynte nedrivingen av bygg med akseptert og beundret stil:
Før Televerket Telenor
Før Victoriahjørnet
Før DnB/DnC
Før Haugesund Sparebank
Festiviteten av arkitekt Brath
Hotell Kong Harald
Før Haugesund Sjøforsikringsbygget ble m.a. arkitekt Hallelands hus revet.
Gårdsmiljøet på Gard like gammelt som Haraldsstøtten, Gard er eldre enn Haraldshaugen og kirkene på stedet.
Blokkbebyggelse i strandsonen.

Dersom vi skal gjøre endringer må de fleste nyere bygg vike.
Jeg er sikker på at DOGA mellom sine stylist og designerkonferanser og lesing av Creative Review finner tid til å fordype seg i klienten Haugesunds tidkrevende problem.
De skal også gi antagelig likelydende gode råd til Risør, Ålesund og Molde bare i mai d.å.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …