Gå til hovedinnhold

Et rop om hjelp

Ordførerne på Haugalandet og Bømlo møttes på fylkesgrensen Hordaland og Rogaland på E39. Tirsdag 3. mai, et hjelpeløst strev for å viske ut sporene av et tidligere møte mellom ordførerne i Stavanger og Bergen på samme symbolske sted.
Jeg kjenner ikke alle folkene, men var Stord og Sauda der?
Hvorfor har ikke Haugalandregionen spandert tunnelen på Sauda - Etne? Det hadde ikke bare blitt synergieffekt ut av det, men de store gravitasjonskreftene hadde blitt satt i sving.

Kontakten mellom Bergen og Stavanger er lagt opp til å kjøre forbi Haugalandet, ikke gjennom landskapet som nå. Fra Bergen kjører nye armen til Haukelivegen der Stavanger kobler seg til via Suldal. Bare én bro til nå, så kjører Storbyene utenom Haugalandet.

Trøndelag fylke er Norges superregion, vår neste del-hovedstad.
Bømlo-ordførerens håp om å få være med i storregionen Vestlandet uten Møre og Romsdal er noe fortrengt. Bømlos eneste mulighet for selvstyre ligger i at Haugalandet overlever som storkommune.
Storkommunen Haugaland kunne ha vært et vesentlig organ i denne kroppen.

Kommunestyrene våre har til nå vært en koseklubb, et høyrøstet møtested mellom kjentsfolk med forhåndsavtale, et sted der man fordeler midler eller sliter til seg av felles midler og mobber hverandre i svime. Hvordan skal disse småmøtene ha noe å tilby en region så stor at den ikke legger merke til de små? Et kommuneoppdelt Haugaland har ikke fungert som en region til nå. Lysløype og gokartbane er resultatnivået samarbeidet har foregått på.
Det må gjøres bedre. Det må handle om produksjon, import og eksport.

Som stillingen er kjører snart Bergen og Stavanger på egne veier, ikke bare forbi på E39, men utenom mot nye Haukelivegen. Haugalandet må hjelpe seg selv.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …