Gå til hovedinnhold

Slekters gangart

Den gang jeg spurte nærmere om min islandske slekt fikk jeg til svar at den var skrevet ned i Islendingaboken. En vennlig islending viste meg www.islendingabok.is og at jeg var i slekt med forskjellige kjente folk fra langt tilbake i tid. Der var flere prester. En av dem skrev ned den eneste rapporten om pestens ankomst til Norge rundt 1350. Jeg var ikke etterkommer av Snorre, men etterkommer av Sturla Tordsson, nevøen hans. Sturla er meg bekjent den eneste som har gjennomlevd og skrevet om to borgerkriger i middelalderen. Den norske borgerkrigen ble fortalt i Håkon Håkonssons Saga og den islandske borgerkrigen ble fortalt i Sturlungasaga. Der ble også Geirmundur Heljarskinn Hjørsson satt inn i den store sammenhengen etter at Snorre hadde redigert ham ut.
Bra kjempa!
Vi som er av islandsk slekt men ikke har islandsk personnummer har ikke adgang til nettstedet www.islendingabok.is. Det har Alltinget på Reykjavik bestemt som et kompromiss de kan leve med. Foreldrene mine, tre besteforeldre, onkler, tanter, søskenbarn, oldeforeldre tilbake til tiden før landnåmet er skrevet ned der. Nyinnvandrete med islandsk personnummer har teoretisk adgang, selv om det ikke er familie å spore. Det føles ikke godt å bli holdt utenfor familien av Alltinget.

Kommentarer

  1. 25.09.2009 hadde du overskriften et Tjora mot. Hva betyr det?

    SvarSlett
  2. Svigermor fra Jæren brukte uttrykket “et tjora mot”. Det er at motet er tjoret fast og ikke fyker av når en er redd.
    Overskriften er om at andre steder nær Sola er like storslagne som Sola. De er bare ikke gitt noen rolle av Snorre. De har grunn til å fortelle om seg selv. Ingen andre gjør det.
    Uttrykket i overskriften faller sammen med gården/bygden Tjora som et ordspill og en påpeking av en gård med en historie de kan ha mot til å fortelle selv om Sola kaster skygger. Jeg mener Jæren nord og sør har mye mer å fortelle og gleder meg til å høre mer.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …