Gå til hovedinnhold

Kvalvåg

Kvalvåg er del av Haugeunds hytteområde. Navnet får folk til å tro at der har vært mye kval der inne, og man ser for seg grindakvalslakt som på Færøyane. Slik har det aldri vært, hverken i manns minne eller i litteraturen som har overlevd.
Navn som har med kval å gjøre har kanskje med kval å gjøre, men den viktigste opplysningen som ligger kodet i kval-navnene er at havet kveller, det kvelver mot land. Havet slår mot land ved Kvalavåg på Karmøy, Kvala i Haugesund og Kvalvåg i Ålfjorden i Sveio. De to første stedene har vi stått og beundret det sterke havet slå mot land.
Kvalvåg uttales gjerne Kvelvåg. Der har ikke vært stormer i Ålfjorden som har fått sjøvatnet til å kvelve mot land. Innenfor  langgrunne Kvalvåg ligger Vigdarvatnet som før har vært del av fjorden. I en periode, kanskje rundt folkevandringstid har saltvannet vekslet mellom flo og fjære og dermed gått inn og ut av Vigdarvatnet, sjøen kar kvelvet gjennom vågen og inn i vatnet, og ut igjen. Kvelv-våg ble navnet på fenomenet. Kvelve kommer av tysk quellen og har kommet hit med folkevandringene. Ble dette navnet dermed gitt av folket fra Fyn, eller Skjoldungane fra Sjelland (Lejre og Roskilde) eller folket som kom fra Hedeby, dagens Schleswig-Holstein, de som laget båter lik Halsnøybåten, rett nord for Ålfjorden?
Dersom Skjoldungane kom til Danmark fra Nord-England så er ringen nær sluttet til navnet Årabrot ved Kvala.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …