Gå til hovedinnhold

Kortdistanse

Nå er jeg god på kortdistanser igjen. Jeg leser nettoverskriftene hos Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Haugesunds Avis og Haugalandnytt.
Aprilsnarrene stod ikke på startstreken, men Bergens Tidende lurte meg med riving av Byporten for et sykkelløps skyld. Det er akkurat slike ting jeg ville ha trodd at en arrangør som Ironman i Haugesund hadde gjort uten debatt.
Min første reaksjon etter å ha lest BT’s overskrift var å hjelpe bergenserne. Nå trengte de meg. Byporten måtte reddes; av meg! Ettersom jeg ikke fant andre aprilsnarrer på siden gikk det opp for meg, som så mange andre ganger. Bergenserne har humor nok til å redde seg selv!
Stavanger Aftenblad var sitt eget humørløse selv. Korrekt i alle saker. Ekspansiv som folket selv. Der var ingen aprilsnarrer. At fotballaget deres, Viking, trengte 25 millioner for å holde seg i Eliteserien er ikke en spøk og heller ikke en nyhet.
Haugesunds Avis var sent ute, men rakk akkurat å bli nevnt her med sin oversikt over andres aprilsnarrer og nybrottet: artikler fra sitt nye DNB konsern. I går ble jeg sendt over til en to dager gammel utgave. De liker ikke at jeg leser nettoverskriftene deres. Da liker ikke jeg dem. Abonnement er uaktuelt pga kvaliteten.
Tilbake til aprilsnarrene. Haugalandnytt, eid av Fotballklubben Haugesund, hadde skrekkreportasje om rottehull, jordrotte?, på stadion. Så nærsynt går det an å bli på den internasjonale April Fool’s Day. Haugesund kommune har jo en utfordring med rotter i by’n.
Ingen oppsummering. Velg inntrykk!

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.