Gå til hovedinnhold

Stavanger down to Size

132 000 innbyggere på et så lite område at det er Norges tettest befolkede kommune etter territorialutvidelsen. Den i tid nærliggende Haugaland kommune i Nord-Rogaland har et innbyggertall på 80 000 over et område på størrelse med Greater London. Det er her vekstpotensialet på Vestlandet ligger. Dersom Karmøy kommune våger å vise lederskap i kommunesammenslåingen vil Haugalandet være et livskraftig alternativ til de overfylte byene Stavanger og Bergen.
Hvor skal Vestlandets hovedstad ligge? Bergen er sentralt men fastlåst i utviklingen sin. Bjørgvin er igjen blitt historie. Voss er et emne til ny hovedstad for Vestlandet.
Hva med Stavanger? De har ikke etlet seg til noe stort, bare større enn de er. Det vil lette på det interne trykket. De vil ha øyriket i Boknafjorden. Jeg foreslår at de kjøper opp Bokn kommunes gjeld og investerer så mye at den lille kommunen ser seg godt tjent med å tilhøre Stavanger i stedet for Tysvær/Haugaland. Blir det  for ekspansivt? Karmøypolitikerne må forstå hva kommunesammenslåing går ut på. Det dreier seg ikke om et forhold til Haugesunds bykjerne. Det dreier seg om posisjon på Vestlandet.
Stavanger kan få sin Golden Gate Bridge fra Mariero til Hommersåk og dermed blir Gandsvågen The Bay, med teknologi opp Ganddal The Valley, til langt ut på Jæren, The Shard. Slik får også Randaberg og Sola rom til å dyrke maten.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …