Gå til hovedinnhold

”London was, but is no more.” John Evelyn

Den store bybrannen i London på 1600 tallet førte ikke til at gatekartet i bykjernen City forandret seg. Derfor er gatene de samme middelalderske stredene, de uforklarlige gateløpene der bare de smale kommer fram. Ingen i det rike City hadde råd til forandring, bare til å komme seg i stand igjen etter brannen.
Hvordan skal norske byer klare å forandre seg når vi bygger i de gamle rutemønstrene som ikke lenger har sin opprinnelige hensikt. De korttenkte svarene er at vi bygger i høyden. Det er billigere enn å forandre grunnrisset. Kontorene lages i sentrum mens varelagrene legges på bondens aker.
De byene som fra middelalderen er lagt til en liten våg og en os, Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim har ikke hatt forutsetninger for problemfri vekst og deler problematikk med Førde i Sunnfjord. Befolkningsskalaen er en annen, bildet er instruktivt. Hvorfor skal alt virke og all identitet presses inn i middelalderdelen av byene? Intelligens kjennetegnes av åpenhet og god flyt mellom noder, mellom bydeler, slik Norge også vil kunne fungere intelligent i nettverket som byene utgjør.
Oslo må gjøre Lillestrøm attraktiv for å kunne være sunn og tiltrekkende selv.
Bergen må gjøre ombygdene attraktive for å få draget.
Stavanger må investere i jordbruk på Sola og Randaberg for å bli sitt gamle selv. Stavanger, Sandnes og Hommersåk er nodene for vekst langs Gandsfjorden. Bygg bru over fjorden!
Trondheim er den byen med størst vekstpotensiale og omland, fra Orkanger, via Melhus til Stjørdal, og tør jeg si det; Østersund?
Hva med Førde i Sunnfjord? Naturen gjorde stedet til et knutepunkt for folkevandringer, til Skei der veivalget var vesentlig. Man havnet i Sogn og Valdres, eller i Nordfjord og Sunnmøre. Man stoppet ikke i Førde. Nå ønsker Førde å vokse på stedet, inkludert utslippsproblematikk. Det er grenser for slik vekst. Intelligensen sier at Førde må bli god på formidling av varer og tenking fra kyst til fjells.
London er forunderlig. Vi må tenke hele veien.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …