Gå til hovedinnhold

Birkebeint 2

Jeg har ikke sett filmen “Birkebeinerne”. I stedet leste jeg boken. “Håkon Håkonssons saga” av Sturla Thordsson, slektningen. Utgivelsen var fra 1963 og Det Norske Samlaget. Oversettelsen ble gjort av Knut Helle. Boken er på 400 sider.
Tiden fra kong Håkon Håkonsson ble født til han ble brakt i sikkerhet i Trondheim strakte seg fra side 19 til side 23, altså fire sider. Strekningen fra Lillehammer til Rena tar opp én side og baglerne kom sent ut, fikk høre nyheten om birkebeinernes skitur og gav opp å forfølge kongssønnen nede på Hedemark. De var ikke med på kjøret.
Dersom ikke finansieringen av oppfølgerfilmene økes med svimlende beløp kommer vi ikke til å få birkebeinerhistorien på film. Heller ikke historien om baglerne, slittungene og vårbelgene. Disse fire grupperingene utgjør Norges borgerkrig i sen-middelalderen. Flere tusen norske liv gikk tapt. Da må vi få en sann fortelling. Ikke en film jeg kvier meg for å se.
Sannheter strekkes ut, middelalderen er et tøyelig begrep til bruk for den som har forklaringsbehov. Borgerkrigene er konkrete og synes å gå ut fra dagens Østfold og det norsk/svenske Halland.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.