Gå til hovedinnhold

20 milliarder

Nå har vi fått en ny ønskesum. Siden det er et anslag kan vi med erfarings bakgrunn doble anslaget. 40 milliarder kroner til å reparere Oslos tognett. Hvem betaler? MDG har midlene. Flytt heller større arbeidsplasser som Norges Bank og hele forsikringsbransjen til nærliggende byer og transportproblemet er løst. Drammen, Moss, Hønefoss og Lillestrøm har plass. Mjøsbyene er interessert. Hvorfor skal alle ansatte inn til den lille Oslokjernen når det er så dyrt og trangt? Om Oslo ønsker å bli storby må byen øke i areal. Å gå i høyden er å be om påfyll av problemer. Se på Bergen.
Løsningen er ikke å øke størrelsen på problemet. Bergens kjerne var overfylt på syttitallet. Bystyret økte innfartskapasiteten og problemet er der fremdeles.
New York og London er ikke forbilder for utvikling. De er eksempler på hvordan det kan gå. Ikonverdien deres er lik null for Okka Oslos selvbilde. Bygg på egen styrke: Envher by er et produkt av opplandet sitt. Bygg opplandet! Midlene er der.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.