Gå til hovedinnhold

Barnehager en pengefontene

Haugesundnytt, Dagens Næringsliv og Hegnar skriver om barnehager og økonomiske sammenhenger.
Eiere av 160 FUS barnehager, Eli Sævareid og Sigurd Aase ønsker at Haugesund kommune skal legge ned to barnehager slik at deres firma kan overta barna. FUS barnehager er bygd opp ved hjelp av statsstøtte, kommunal konkurranse ønskes ikke. Dette er hverken sosialisme eller kapitalisme, og heller ikke noe midt imellom. Det er interessant å vite hvor store offentlige midler som fremdeles går til FUS, tatt i betraktning at de har investert og tapt 700 millioner på oljevirksomhet. Haugesund kommunes regnskap har et underskudd på 163 millioner kroner. Hva med en liten organdonasjon i tide; hjertet f.eks?
Vårt kommunale virke er å ta vare på innbyggerne med fellesløsninger. Haugesund kommune velger å drive et forsvarlig antall barnehager.
Om foretaket FUS går overende, er det da stat og kommune som skal overta de 160 barnehagene?
Er FUS en forsvarlig forankret bedrift eller sprekkferdig boble til beste for oss alle?

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.