Gå til hovedinnhold

Haugesunds Avis og motviljekraften

HA spør hva leserne synes om motorsportanlegg ved flyplassen. Først har de vist negativt standpunkt på headingnivå. Så vil de ha med leserne på sin side. "Ka syns du om det eg e imot?"
Her er et ledende innlegg fra meg:
I 1969 eller 1970 ble Haugesund Racingklubb stiftet for å få landeveisløpene som ble avtalt og faktisk kjørt den gang, inn i organiserte former. Haugesunds Avis fant fram til en mor som spurte: "Ska' di drepa ongane våres óg, nå?"
Det var snakk om å kjøre fire enkle go-karter på Hestmyr travbane. Gratulerer HA som var imot!
Haugesunds Avis var heller ikke hjelpsom da trial og go-kart miljøet på Årabrot ble arbeidet fram.
Midt på syttitallet ville en gjeng med utgangspunkt i løkkefotball på Dropsen i Grindesvingen starte fotballklubb med mål om å være i de laveste divisjonene for fotballgledens skyld. Der var HA ute med sportsjournalisten sin som anklaget oss for å legge beslag på kommunale treningsbaner, som om de tilhørte klubben han var medlem av. Samme mentalitet hersker rundt rettigheter til Haugesund Stadion som nå er uten annen bruk enn FKHs hjemmekamper, 12 ganger i året?
Nå er Haugalandet i ferd med å oppheve seg til én kommune med rike utviklinger på gang. Bare Haugesunds Avis er der de var. Websidene deres har slektskap med bygdebladene og FKHs Haugalandsnytt mer enn konkurrentene Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad.
For Haugesunds Avis er fotball som oksygen og motorsport som kvelstoff. De vil bare ha det ene journalistene forstår; fotballen. Motorsport støyer, men det gjør også flyrutene som frakter fotballsupportere fra Norge til England.
Da er det bra at leserne tenker annerledes enn redaksjonen.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.