Gå til hovedinnhold

Ironman Haugesund 2015 opptelling

Ironman Haugesund er ikke synlig i Norge.
Forsiden av nrk.no, bt.no, aftenbladet.no, h-avis.no er opptatt med lokalt og nasjonalt stoff. Agurknyhetene er byttet ut med  surfing hos de store nyhetsorganisasjonene i England og USA. Dermed øker inntrykket av kvalitet.

Fredag bare i h-avis.no
Lørdag bare i h-avis.no
Søndag h-avis.no, aftenbladet.no om overvektig som kjempet en personlig kamp. Haugesund er ikke nevnt på forsiden, artikkelen er bak betalingsmur.
Mandag bare i h-avis.no

Der var ingen forhåndsomtale av Ironman Haugesund 2015 på noen av nettstedene. Ingen kunne ha lest seg til en spontantur. Innfartsveien mot nord var jo likevel stengt.

Bystyret innvilget kr. 500 000 til amerikanske Ironman. En halv million er en høy pris for reklame i lokalavisen Haugesunds Avis. Nok en grov feilvurdering av bystyret og av dem som klarte å selge idéen til de redde og glupske politikerne. En dårlig ROI for Haugesund.

Hvem solgte FKH-idéen til Haugesund?
Hvem solgte Terra-idéen til Haugesund?
Hvem solgte Ironman-idéen til Haugesund?
Hvorfor kjøper Haugesund kommune drømmer om seg selv?

Ironman Sutremann.
Ironman 70.3 er Half Ironman som halvmaraton er for maraton.
Irongirls, not women. Begrepet Iron Woman er for problematisk for arrangøren.
“So an Irongirl is half an Ironman”
Se Bergens Tidende for kvinner som presterte denne helgen:
[Åslaug Kaardal Golf i ultraløp over Hardangervidda]
[Nina Wallin opp og ned Mont Blanc]
Se Norseman triathlon fra Hardangerfjorden til Gaustatoppen.
[https://en.wikipedia.org/wiki/Norseman\_triathlon]

Ironman er et amerikansk internasjonalt firma.
Haugesund har events-handlere som kan klare saken på egenhånd.
800 frivillige til 1000 deltakere, der de fleste deltakerne er amatører!
Haugesund kommune skal legge til rette for næring i Haugesund, ikke betale et amerikansk firma for å holde fest.
Vi har sykkelløp, vi har svømmestadion og havet, vi har landskap å løpe i.
Jeg har tvil om ordfører Petter Steen jr’s pedagogiske evner ettersom han gav etter for sutremann Ironman. Han skulle sagt nei til det som er en hålligångfest som tar seg opp igjen fra halv åtte søndagsmorgen med skriking over høyttaleranlegg. Ikke rart muslimer ønsker å kalle inn til bønn over høyttaler.

Kirkegangere, campingturister som vil videre og cruisegjester som vil se Nasjonalmonumentet Haraldshaugen må vente fordi noen skal leke harde menn.
Et familie-event uten tilknytning til noe sportsforbund; et firma som alle andre, et firma som får driftsstøtte fra Haugesund kommune. Ironman trenger Haugesund mer enn Haugesund trenger Ironman. Still krav til dem: “Gjør underverk for Haugesund eller kom dere på sykkelen!” Der er beiteland andre steder.

Ironman er organisert som et Tupperwareselskap.
Norsemen må flexe muskler og få dem vekk.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.