Gå til hovedinnhold

Sannheten i sekken

Etter erfaringene fra Smedstadtunnelen og trafikkflyt i Oslo konkluderer politikere og næringslivet i Haugesund med utbygging av Karmsundsgata. Det tar maksimalt 15 minutter fra boligstrøk i byen til sentrum i rushtiden begge veier. Variert arbeidsstart kan avtales næringslivet imellom. Kommunen ordner arbeidsstart på skolene. Så er problemet løst og bussene kan slippe fram og arbeidsinnvandringen fra nabokommunene får fri vei inn; med buss.
Etter samme Oslo-erfaring slutter noen i Oslo og Bergen seg til et forbud mot bensin og dieselbiler. Dette vil øke forbruket av elektriske biler fordi ingenting har blitt gjort med kollektiv transport.
Så er det da viktigst å selge flere biler, bruke mer strøm og bygge mer veier. Noen tjener penger på det viset. Dette er ikke energisparende, men så er vel målet så enkelt som å få en ren by. Å stenge eksos ute fra byene kan bare være et langsiktig mål. Det hybride trafikkbildet vil være første nye situasjonen på vei mot det nylovede sentrum. Først må trafikken reguleres med differensiert arbeidstidstart så bussene kan slippe fram og få plass i sentrum. Så kan elektriske busser og biler fores inn i systemet inntil et optimalt hybrid nivå er nådd.

Katten slapp ut av sekken på Smestad.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …