Gå til hovedinnhold

Oslotrafikken kraftig redusert

Miljømålene for Norge er nådd
Oslo trenger ikke mere og bedre veier, men dårligere. El-bilene er bare en sosial Concours d'Elegance og ikke en trafikk og miljøløsning.
Osloborgerne er som Brannspillerne, de kan forhandles med og oppfordres til kloke valg. Men de må styres. Oslotrafikantene måtte stå overfor kaos og uframkommelighet før de forbedret innsatsen.

http://www.nrk.no/norge/vegvesenet_-_-retter-en-dyptfolt-takk-til-alle-som-har-gjort-andre-valg-1.12388874

El-bil er en mindre viktig del av løsningen. Redusert antall biler er hovedløsning. Var der noen som tok seg bryet med å telle opp hvor mange el-biler som kjørte før og etter tunellarbeidet?

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/haper-folk-setter-igjen-bilen-ogsa-i-morgen-1.12389468

Dersom el-bil bruken ble spredd utover morgentrafikken følger eierne normal tankegang. Dersom el-bilbruken var den samme regner ikke el-bileiere seg som en del av trafikkproblematikken i Oslo. De er da en privat løsning for reduserte avgifter og bussfiladgang. Var der ingen som hadde tenkt å registrere denne delen av trafikken? TØI?
Resten av landet må nå få sikre Europaveier før Oslo får mer av det de tydeligvis ikke trenger.
Oslo har bar én time med rushtrafikk til vanlig. Det er det samme som andre byer, også mindre byer som Haugesund. Som fruen alltid har sagt kan man nå alle miljømål ved å spre og koordinere arbeidsstart på alle arbeidsplasser og slippe milliardutgifter til husriving og veibygging. Oslo vil få samme trafikkproblematikk fra brukers side som Haugesund som lokker folk med en 25. time i døgnet om en flytter fra større byer til Haugesund. 

På tampen av dagen tar Miljøpartiet De Grønne og Per Hansson æren for å ha visst det hele tiden at det ville bli mindre trafikk. Per Hanson har hatt to år til å lansere lovforslag om trafikkstyring av Oslo. Han har ikke gjort noe annet enn å paradere med hjelm og sykkel; En Concours d'Elegance.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.