En TØI

Den gang jeg gikk forbi akademias oppslagstavler så jeg en verveplakat for Transportøkonomisk Institutt. De trengte nye ansatte som likte å regne og drive med statistikk. Den politiske oppgaven TØI skulle arbeide for virket fornuftig nok, men jeg ville ikke sitte på kontor og regne på statistikk. Særlig ikke siden jeg hadde fått faglig innsikt i regnemetodene. Jeg fortsatte mine humanistiske studier.
Nå viser det seg at TØI hadde hatt bruk for mine ferdigheter, den gang som nå. Oslotrafikken organiserte seg selv på en forbilledlig måte. Det var ikke statistikken eller politikerne. Det var “human beings” som valgte bort det ubehagelige. Det kunne ha vært fint for TØI å vite allerede den gang de hang opp verveplakatene.

Nå gjelder det å flytte veimidler dit de trengs for menneskenes skyld.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Visit Bergen after Zelensky’s speech to the Norwegian Parliament 30th March 2022.

De Rikes Miljøkrav

Slik går det mot Korrupsjon