Gå til hovedinnhold

Likt for likt. Del byrdene.

Rådmannens form for solidaritet og kommunalt samhold er å ta alt fra de som har minst og litt fra dem som har mest. Slik ofrer alle like mye. Slik deles belastningene.
Der er flere måter å dele byrdene på.
Alle skal være med og spare- prinsippet.
Bare de som var ansvarlige for lovbruddet skal være med og spare.
Alle de som produserer overskudd skal være med og spare inn Terra-tapet.
Alle de som kan fortsette virksomheten uhindret skal avhjelpe virkningene av Terra-krisen.
Rådmannen og hans saksforberedende stab går inn for at alle skal dele på den ulovlige spillegjelden.
Dermed tar Ole Bernt Thorbjørnsen og Jon Arne Ulland bort hjelp fra dem som allerede er tildelt hjelp på faglig grunnlag.
Fordeling av gjeld er fordeling av skyld. Barna skal ha sitt.
Fagerheim skole er til hjelp. Dersom alle skolepliktige skal integreres i eksisterende skolemasse må der store investeringer til, ikke innsparinger.
Hva med en tredobling av investeringene i skolen? Da ville Haugesund se ut som et sted å flytte til. Nå finansierer kommunen et middels fotballag som pådrar seg negativitet i forbindelse med merkevarenavn som Fyllingen, Airbus, Broughton, Hødd, Sarajevo, Sogndal og andre steder det ikke er naturlig å sammenligne seg med. Etter å ha sett på barnetoget 17. mai er der bare én konklusjon: Invester i barnas glede. Det gir utvikling. Dersom Haugesund kommune som vesen ikke forstår denne situasjonen må jeg si det opplagte. Å investere i barnas utvikling gir inntekter og positivt omdømme.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.