Gå til hovedinnhold

Forty Days

Haugesunds private øre-nese-hals klinikk leier ut en puste og hjertemonitor til pasienter for 1000 kroner natta. Dersom den koster 40 000 kroner i innkjøp vil den ha tjent seg selv inn etter 40 dager og 40 netter. Da er klinikkeier kommet fram til det lovede land med overskudd for hver pasient. Med maskinen i drift fire døgn, førti uker i året i tre år blir netto fortjeneste på denne ene monitoren 480 000 kroner. Dette er vedlikeholdsfri fortjeneste for klinikkeier da pasienten måtte ut og skaffe batteri for å få igang maskinen. Forrige eiers plaster for nesedyse ble brukt under demonstrasjonen. 
Dette er privat nærings mørke fastland. Det krever for mye innsats å være god. Når pengene likevel flyter i systemet er der ingen insentiv til forbedringer. Helsevesenet overlates utstyrsprodusentene og medisinprodusentene. Pasienten var først hos almennspesialist, så hos spesialist for montering av utstyret, så en tur til for å demontere utstyret. Deretter henvist til lokalt fylkessykehus for å repetere undersøkelsen, i alt fem turer foreløpig. Privatspesialisten var unødvendig og fordyrende med upålitelig resultat. Fire tur-retur legebesøk for én pasient. 
Apple, Samsung og produsenter av medisinutstyr kommer til å overta for de privatpraktiserende spesialistene og almennpraktikerne. Argumenter er antagelig at de vil være i stand til å gjøre en medisinsk undersøkelse nøyaktigere og hurtigere. 
Kvaliteten på privat helsetjeneste kan være så dårlig at vi må bestemme politisk hvordan vi vil ha helsevesenet.
Dagbladet har tre innlegg om hvordan Norge sier fra seg kontroll over eget helsevesen ved å inngå irreversible kontrakter som politiske vedtak. Udemokratisk, men moderne fordi noen tjener mer penger enn uten slike avtaler.




Finn det andre steder også. Du har utstyret og du har evnen.
Dette dreier seg om handelsavtaler. Du kan fort havne på den ulønnsomme siden av regnskapet, uansett alder. Det ser du.

Forty Nights.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …