Gå til hovedinnhold

Høyresprekken

Der går en sprekk tvers gjennom Høyre. Den har blitt mer synlig etter som den blir større. Skillet går mellom industri og handel.
Arbeiderpartiet har ikke oppdaget sprekken enda.
Norge er på topp i kast og bruk av hvitevarer. Vi er ikke verre mennesker enn andre, bare på topp i en kategori som blir mer og mer vemmelig. Vi er det folket som oftest kaster importvarene våre som søppel. Vi importerer billig, bruker billig og kaster billig. Løp og kjøp, kjør på dynga og kast.
Dersom vi ikke hadde importert billigvarer kunne vi hatt en industri hjemme, drevet av gründere, motiverte ansatte og fornøyde forbrukere som ville ha strukket seg litt lengre for verdighetens skyld.
Fremskrittspartiet har ikke oppdaget sprekken enda.
Regnvannet har funnet den naturlige veien inn i sprekken. Snart kommer frosten.
Delelinjen innen Høyre går mellom norsk industri og importhandel av varer fra land med undertrykt og billig arbeidskraft. Produksjon og handel i Norge har vært ett, utført av de samme folkene, deres familier og venner, med venners venner. Ikke mere. Verden er i sakte forandring. Der kontinentalplatene møtes og skilles finner vi de sterkeste virkningene.
Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet kan sammen spesialisere seg som norsk industris politiske tilretteleggere. Så kan Høyre forbli handelens hus; en minkende gruppe.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …