Gå til hovedinnhold

Terraveldet

Bergen brant, Ålesund brant, Narvik og Bodø ble lagt flatt av bomber, alt i en vending. Haugesund brenner litt her og litt der. Det er ikke tilfeldige branner som i Bergen og Ålesund, men en følge av at byen ikke opptrer samlet i all sin tilfeldighet.
Huseierne i sentrum må gå sammen i et laug med det løftet at deres eiendeler ikke skulle lokaliseres til et hus eller kvartal, men være en idéell part av Sentrumslauget, en del av en løpende inntekt og en del av en bakkefast formue.
Sentrumslauget kunne finne ut hva som skulle bevares av den hvite byen og hva som skulle bygges nytt. Hvilke monstrøse bygg som skulle erstattes av arkitektoniske genistreker og dermed gjøre sentrum vidunderlig navngjeten.
Et slikt middelalderlaug ville antagelig vært mer demokratisk og menneskevennlig enn Terraveldet vi har i dag, med arkitektkonkurranse for Flotmyr og Karmsundsgata på vent mens sentrum brenner og bygger i tilfeldig rekkefølge og med deprimerende resultat.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.