Gå til hovedinnhold

Ishavsdraken

Man skal ikke bite hånden som forer en. Sigurd Aase i Haugesund ble rik på barnehagemidler fra staten. Han angriper fantasifostre som sosialister og kommunister på spalteplass i Haugesunds Avis. Storting og Regjering gav ham nå disse pengene som skaffet ham tittelen gründer. Statsmidlene har gått med til å oversette Tormod Torfeus fra latin til norsk. Han har også bygget en kopi av et vikingeskip som han har gitt det umusikalske navnet “Draken Harald Hårfagre”. Sagaskipene hadde alle vakre navn og bar aldri typebetegnelse og eiernavn.
Man skal ikke utfordre en mann til noe man ikke kan gjøre selv, men oppfordre, det kan man. Derfor oppfordrer jeg Sigurd Aase til å droppe kommunisthetsen og styre vikingeskipet sitt i samme lei som Geirmund og Håmund Hjørsson, heljarskinstvillingene. De dro til Bjarmland, Kvitesjøen med Murmansk. Oppfordringen til Sigurd Aase er å fortsette denne ferden gjennom Nord-østpassasjen til Baffin Island der arkeologene graver ut norrøne boplasser. På andre siden av sundet er restene av den norrøne bosetningen på Grønland. I beste Heyerdahl-ånd kan han påvise at det i mildere tider gikk an å seile rundt Russland og til Amerika. Det hadde nok gjort inntrykk på Putin. Kommunisthateren fra Haugesund har gjort det igjen, med sosialistenes egne midler!



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …