Gå til hovedinnhold

Identitetsstrev

Gratisbladet “Jobb&Næring” kom til postkassen min. “Næringslivsmagasinet for Haugesundregionen og Sunnhordland” hadde artikkel av og om Odd Fossan-Waage jr som overtok jobben som daglig leder i foreningen Haugesund Sentrum.
Ingressen var fengende: “Å skulle mene noe om sentrumsutvikling etter bare to måneder som sentrumsleder i Haugesund, er utfordrende”. 
Jeg ser at jeg kunne ha søkt denne jobben siden der ikke kreves noe kunnskap om utviklingen av sentrum før en sender søknaden. Selv to måneder etter at jobben er i boks trenger man ikke ha noen forestillinger. Her er noen forestillinger mannen kan bruke:

  • Erstatt de altfor store lastebilene og bussene som gjør gatene vanskelige, med mindre versjoner.
  • Lag gods og bussterminal på Flotmyr med mindre elektriske distribusjonsbiler og tråsykler inn til detaljhandelen i sentrumsgatene; eller har toget gått :-)?
  • Belønn el-biler i sentrum, ikke straff bensinbilene.
  • Arbeid for å vende pengestrømmen fra Haugaland Krafts overskudd bort fra fotball og fest til transportstruktur.


Dette var bare noen forslag. Om jeg skal gi bort mer må jeg ha en fet stilling i bytte.

Kommentarer

  1. Sentrumslederne blir visst skiftet ut hvert halvår. Antagelig fordi verken de eller "sentrumseierne"bryr seg katten om hva som skjer der. Alt er kortsiktige profitt . Såsnart et verneverdig trehus er brent ned popper en betongbinge opp før man får sagt tegnepapir. Taima og tilrettelagt. Den fordums vakre byen.
    Jeg skulle tatt jobben gratis og forbedret byen myyye. Tenke seg til, på den fineste gåutkvelden i året , Kulturnatt,var gatelysen fra Fiskerne nordover til Byparken slukket.Det føltes riktig trygt og greit å dra til Totalen da. Slurv og slendrian over hele linja.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …