Gå til hovedinnhold

Steinkorset på Skre

Dersom man ikke hadde et vikingskip til reisen nordover Vestlandet, gikk leiden fra Boknfjorden til Hardangerfjorden via Ålfjorden innover Førdesfjorden. Navnet gir funksjonen. Når man kom innerst i fjorden så man opp mot Skre og fikk øye på et steinkors. Det viste veien til et annet steinkors. Innenfor korset på Skre kom man til Toskarstjønn. Det ene av de to skarene ledet til Avaldsnes. Der var der ikke noe steinkors. Det andre skaret ledet til Skåredalen . Om man dro den veien kom man til Skåre, som var et sletteland nedenfor fjelllene og ut til havet. Her ved Skårestrand fant vandrerne et steinkors på Gard. Det står der i dag. Dettte var landet til Geirmund Heljarskinn. Korset kan stå på kristengrunn så gammel som fra 600-tallet. Det var den tid irsk kristenmisjon var på østgående og kom til Skårestrand. Sammmen med Kinn og Selje blant andre. Heljarskinns har kjent til kristendommen på sitt eget slektsområde. På Skardstrand i Breidfjord, Island, så han et lys i en lund, et keltisk femomen, men også et bibelsk tegn om Gud i verden, en hentydning til åpenbaringen på Sinai. Dagens neonopplyste Skåre kirke i Haugesund blekner i denne religiøse sammenhengen. Steinkorset på Torvastad rett nord for Storhaugen er del av området.

Kommentarer

  1. Veldig bra. Jeg liker måten du drar linjer både i landskap, i tid og i slekt.
    Mye kunnskap ligger til grunn for dette kapitlet.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …