Gå til hovedinnhold

Stavangina

Stavangernavnet kommer ikke fra vanninnløpet som kalles Vågen. Det er forsøkt forklart som at anger betyr et vanninnløp, et trangt vanninnløp. Vågen er for det første vid, mens angerstavelsene kommer fra sammenklemming, angina pectoris og er en sammenklemming av landet. I Stavangers tilfelle er det landtungen fra Vågen til Hillevåg. I stor-området er der en sånn anger fra Solastrand over til Hinna sånn at hele Stavanger-halvøen er det landet som har en anger; altså en rotinnsnevring. Sånn at Stavanger også er et område, referert til av Arnor Jarleskald i Snorre. En rest av dette navnet er jo Tungenes. En kan også se at Tungenes er et områdenavn. Det tar utgangspunkt i strekningen Solastrand - Hinna. Det er altså angeret til Tungenes og Stavanger. Hvis angeret er fra Vågen til Hillevåg så vil det være viktigst og navngivende fordi det har en viktig topp oppforbi Hillevåg på, Eiganes er vel det en kaller det i dag; altså østre bydel Stavanger og at dette angeret har vært viktig. Et omstridt område også. Anger er sammentrekning, sammenklemming som sinne og i blodåre, hjertesammentrekning. Angina, Stavangina.

Et slikt angr finnes for Hardanger, fra Fjæra til Odda. Et annet for Varangerhalvøya fra Tanaelven til Varangerfjorden. En variant av Stavanger er Staffanger/Staithangr, som i Stafford. Da blir her en landingsplass for båter ved et anger. Dette stemmer for anløp sørfra Jærkysten og inn til Sola - Hinna. Dermed er der rom for en større havn i dagens Hafrsfjord, Stavangerhavn. Den gamle teorien om at Stavangernavnet kommer av steinformasjoner i Vågen, Stavanger, er avgått.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.