Gå til hovedinnhold

Solafjorden

Stavanger Museum var motvillige ved utgravinger på Avaldsnes, Karmøy. Nå har de kastet seg ut i Hafrsfjorden med geomålinger av slaget i år 872. 
Der er ikke publisert noen premisser for søket, bare forhåpninger om å finne noe som kan gi konklusjonen at slaget om Norge stod i dagens Hafrsfjord. Samme hva man finner under bunnslammet kan det ikke knyttes til en rikssamling, kun til at gjenstandene hadde sunket til bunnen. Vitenskapelig er det et dårlig grunnet arbeid som er satt i gang. Siden vi alle kjenner menneskenaturen og dens higen etter bekreftelse følger vi med.
Hva trenges for å kunne si at der var et større sjøslag på vannet over bunnslammet?
Kjølstammer i kampformasjon. 
En hær av skjelett med huggskader.
Våpen fra rundt en tredjedel av kampdeltakerne.
Kastespyd, økser, hammere og kniver som gikk ned med eierne.
Hjelmer.
Dette er urimelige krav til et funn, men overbevisende.
Hvordan de skal kunne avkrefte at der har funnet sted et slag er vanskeligere å forestille seg.

Stavanger Museum tar forbehold og sier at det er ikke bare slaget i 872 de finner interessant. De mener også at Hafrsfjord var Norges største jernalderhavn og viser til sjøbodene som ligger i vannkanten i dag. Selv sier arkeologer i andre sammenheng at sjøen stod 2-3 meter høyere den gang Slaget i Hafrsfjord stod. Det betyr at de smukke bakkene ned til vannkanten var tilbake fra dagens nivå. Om der skulle være kaier å lete ved, skulle de vel være på landjorden.
Dersom sjøen stod 3 meter høyere i 872 ville dagens Sola Flyplass ha vært under vann eller vært våtmark. Kanskje der hadde vært fritt vannløp slik at Sola var en øy; Soløy. For at Sola skal være komplett arkeologisk undersøkt må flyplassen graves opp. En liten vikingalv viste seg for meg på rullebanen. Han bare lo og sa at flyene kunne få låne Karmøy Lufthavn, Avaldsnes.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …