Gå til hovedinnhold

Storhaugarsund

I Skåre var der mange gravhauger. De var store. En ble kalt Storhaug. Den lå ved sundet.

Storhaugarsund ble til Haugasund. Haugesund by ble født ut av Torvastad i Skåre, landet som omgir Haugasundet.

Skåre skipsreide ble opprettet av Håkon den Gode som et marinmilitært  baseområde. Skåre var næringsrikt og var sterke nok til å sperre av norskekysten fra Utsira til fjordstroka innafor. Skåre var landbase for sjøkonger i generasjoner før Håkon den Gode. Nedgangen kom da Norgesveldet ble gitt til fremmede makter. 

Før skipsreidet ble opprettet gikk Skåre fra Utsira til Ryvarden, til Sveio og Kvalvåg i Ålfjorden, over til Haraldseid og Liareid i Skjold. Vestover igjen gjennom Aksdal til Salhus og tilbake til Utsira, Torvastad inkludert. Da kong Varin fra Skårestrand hadde vunnet over kong Augvald utvidet Skåre seg til Kopervik, over Eide der det heter Skår til denne dag. Utover Veavågen og til Utsira.

Sagahistoriske personer fra Skåre var den beseirede Kong Augvald, Kong Hálf, Kong Varin, Kong Geirmund heljarskin Hjørsson, Kong Harald Hårfagre, Floke ravnafloke Vilgerdsson.

Kommentarer

  1. Glimrende frastilling, logisk og klart. Endelig har Skåre med Haraldshaugen fått sin rettmessige plass i historisk sammenheng.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …