Gå til hovedinnhold

Gardologi

Nasjonalmonumentet Haraldshaugen i Haugesund symboliserer eneherskeren. Historien går til Harald Hårfagres samling av norske småriker til ett rike. 
Den symbolske betydningen kommer fram ved monolitten og den opprinnelig smale trappen opp. Her er det bare plass for den ene med all makt. Hopen er fylket rundt ham.
Symbolikken som ikke synes er anleggets diagonale orientering nord-sør. Dette er nitti grader vridd i forhold til den tradisjonelle orienteringen av kirkene. Hvorfor? Fordi grunnmuren til en korskirke var på stedet før arkitekt Christie så an byggetomten. Her var ingen kongegrav, men en geometrisk figur, et symbol som kunne bygges videre på. Den øverste steinen i søylen har takformen fra en korskirke. Christies forhold til bygningsarkeologi og restaurering er dokumenterrt både ved Håkonshallen i Bergen og Nidarosdomen i Trondheim. Kongeinngangen til Håkonshallen er bygd om i ettertid og Nidarosdomens tårn er debattert siden ombyggingen. Det er all grunn til å demontere Haraldshaugen og bygge den opp ved siden av en gjenreist korskirke; Gard og Skåres historiske fortid, ved Krosshaugen.
Resultatet blir et Gard med graver fra keltisk kultur, steinkors fra irsk misjonsvirksomhet rundt år 600, kongsgrav fra Snorres Saga, korskirke i stein fra Olav Trygvasons hjemkomst til Norge, steinbrudd, nasjonalmonument fra Norges dannelse og en solnedgang som midtsommers viser veien til Færøyene og Island. Et Hogaland.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …