Gå til hovedinnhold

Skeptiske barn

Som søte små barn fortalte lærerne våre at Harald Hårfagre lå inne i Haraldshaugen, under steinhellen. De tomme historiske kildene kan ikke si noe om saken. Derfor er det fritt fram for de små barna å komme med sine egne forestillinger. Nå skal de reise en statue som er dobbel så stor som dem selv. Harald Hårfagres relevans for Haugesund er barnets forestilling om sine forfedres storhet.

Det er enda ikke for sent å stoppe arbeidet med Hårfagrestatuen på Havnaberg. Betal ut kunstneren for statuen og glatt ut fundamentet. Plant et visdomstre, sett en benk der og la de verdige få sitte og nyte utsikten.

Fundamentet kan også brukes til en Snorrestatue. Det vil være voksent. Han som satte Haugesund inn i verdenslitteraturen. Han kan takkes med en åremålsstilling på Høyskolen så Haugesund kunne forske fram et historisk verk utenom bygde, båt og butikkhistorien. Haugesund har gjort Skårestrand til et tomt kapittel i historielitteraturen.

Karmøy har fått til sitt eget fagverk, “Karmøys Historie” der perspektivet går fra istid til nåtid. Når Haugesunds historieskriving begynner 1835 blir det vanskelig å gjøre krav tusen år tilbake i tid.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …