Gå til hovedinnhold

The Science of Deduction

Haugesunds Avis var ikke levert i postkassen. De holdt på å lære opp nytt bud. Dette var sju timer etter vanlig leveringstid. Avisen kom ikke den dagen i det hele tatt. Om det nye budet ikke hadde levert så kom vi ikke til å få avisen for den dagen, selv om den var betalt. Dette var vanlig praksis fra nyttår av og mange abonnenter syntes godt om den ordningen. Altså hender det ofte at forhåndsbetalt vare ikke blir levert, og nektet utlevert ved krav.

Neste dags avis kom i postkassen. Der skrev pop-journalist Roar Eskild Jacobsen at de moderne Sherlock Holmes innspillingene var gode. Han anbefalte leserne å dra til London og besøke Baker Street 221b, et sted som er berømt for ikke å finnes. Der er bare en statue som er reist for at forvillede turister kan ta bilde som kompensasjon før de snur tilbake.

Inngangsdøren til den moderne filmens Sherlock Holmes er å finne ved siden av Speedy’s lille kafé i 187 North Gower Street i Camden (Euston Square tube station) og leiligheten vises som i etasjen over.

Man kan bo på Euston Square Hotel i samme gate og innta frokost og lunch over gaten hos Speedy’s.

Reportasje her og her.

Livsstil-journalist Roar Eskild Jacobsen fikk heller ikke med seg at homotemaet luftes for å forenkle og forsterke samarbeids og samboer-rollene. Journalisten gjorde research innenfor hukommelsen, ikke innen Sherlockology.com.

Så mye som gikk galt i avisen. Tomrommet etter avisen som aldri kom. Dagen derførs avis inneholdt et helsides intervju med forfatter Alf Saltveit. Fotballjournalist Hans Inge Ringodd brukte betegnelsen forfatter en gang og betegnelsen byoriginal fem ganger om Alf Saltveit. Dette framsto som takk for sist for en tomtegave til FKH som likevel ikke var så mye verdt som journalisten ønsket. Hvem av de to som er byoriginal? Om vi fordeler de fem gangene uttrykket ble brukt på de to, blir journalisten 2,5 ganger byoriginal.

Jeg lurer litt på hva som stod i den utgaven Haugesunds Avis ikke ville levere til postkassen min.

Nettutgaven på iPad for Haugesunds Avis koster ukjent, men sammenlignet med Guardians prisforhold mellom papir og nettutgave vil HAs iPad pris bli på 800 kroner året, en tredjedel av papirutgaven. Ikke mer bry med tom postkasse og nebbete telefondame.

HA, don't talk out loud, you lower the IQ of the entire city.

Your consulting blogger.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …