Gå til hovedinnhold

Hva var det de så?

Nasjonalmonumentet Haraldsstøtten er reist på riktig sted. Fundamentet lever. Muren brister.

Det som fantes igjen av gravhaug, gravstein og korskirke ble måket inn som fyllmasse til avdukingen i 1872. Monumentet må nå restaureres.

Til gjengjeld vil vi få identifisert stein fra gravhaug og korskirke, nok til å bygge korskirkemur og gjøre en norsk attraksjon synlig. Nå vender turistene hjem i forvirring.

Kommentarer

  1. To anerkjente historikere; Snorre Sturlasson død 1241 og Tormod Torfæus død 1719 leita etter kong Haralds gravsted. De reiste ens ærend ut til Gard/Kvala og slo fast at her var stedet. Ingen av dem hadde personlig interesse eller vinning av å plassere Harald Hårfagres grav der Haralstøtta står nå. Likevel gjorde de det. Det er tåpelig og arrogant å peke i øst og vest med påstander om at det var kanskje her, eller det var ikke her, uten annen underbygning enn personlig synsing. Vel fortjent å bli gjort til latter av NRK i beste sendetid.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Cold Fusion

En fusjonering av MDG og Frp går lett uten høy temperatur. Som eksempel på den vellykkede fusjoneringen har vi Tesla's modell S. Bilen er kjøpt av Frp-menn som jubler over avgiftfritaket. De har alltid ønsket seg en bil som gjør 200 km/t og innebærer den amerikanske drømmen. Bilen er stor, tung og brei. Den kommuniserer. MDG ønsker avgiftsfritak for el-biler. Da får de eksosfritt sentrum og alle er fornøyde. MDGs støttespillere liker det økte salget av dyre biler som avgiftsfritaket medfører.
MDG har alt å tjene på neste fusjon. Da kan de ta Frps plass i regjeringen, men da må det høyere temperaturer til.