Gå til hovedinnhold

Brutte Lysbuer

Karmsund Bru slynger seg fra øyland til fastland med en yin og en yang, en harmoni mellom to folk i slekt. De vandrende billysene har forbundet oss mer enn noen fordums ferjereise. Veivesenets gylne gatelys har gitt forbindelsen gullverdi, med noen små røde varsellys for årvåkenhet.
Barn skremmer hverandre med fryd i mørket. De setter lommelyktene sine under haken og lager skrekkfjes. Slik lyses Haugesund Rådhus opp og fasadene i Smeasundet. Hasseløybroen og Risøybroen lyses opp nedenfra. Karmsund bru lyses opp nedenfra. Nedenfra og opp langs søylene og under veibanen. Man lyser ikke ei gammel, ærværdig bru oppunder skjørtene. Det er vulgært. Lyssettingen av Karmsund Bru er uværdig den fruktsommelige damen. Med nennsom framferd kan man lyse opp arkitekturens verdighet, linjere hele veien med lys. Automobillysenes ilandføring må skje på en gyllen brolinje som spiller med veivesenets gylne lamper. Lysene må krysse kommunegrensen og knytte Haugesund Rådhus til Avaldsnes kirke i gull; til flyplassen for innreisefølelsen. Fordi her lå det første tilløpet til en by, en historisitet.
Den lille tanken i lysprosjektet om at en lysbue forbinder to parter er utført i amalgamgrått, brutt på midten av manglende selvtillit. Manglende lysføring på langs og på tvers. Man skal ikke være på sparebluss når man skaper lysbuekunst. Gnisten springer ikke over. Man gir heller alt for å få verket dit det gir mening og nytenking. Trekk ut alle stopperne og lag Norgeshistoriens glans.

Kommentarer

  1. Klart, klokt og krevende skrevet.
    Venter på en modig handling og en gullbue over sundet.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …