Gå til hovedinnhold

Liareid Sveio

Hvilket sted.
Når man kommer fra sørøst kjører man inn i et mildt landskap med fremmed arkitektur. Moden og tiltalende arkitektur og med avisen Vestavinds artikler om veien mellom Liareid og Valevåg begynner undringen: Hvor mye vi ikke vet. Fordi vi aldri har spurt.
Stein har alltid vært handelsvare, fra før steinalderen. Hvorfor der finnes Grorudstein i Sveio er kanskje ikke så rart. Om vi skal forstå dette historisk må vi også ha noe om når steinen kom dit. Oppdageren av denne steinen, Trond Lier, gjør seg tanker om romertid/ folkevandringstid. Hva da med kileskrifttydningene i Viksefjorden og på Utsira. Han har lagd spenning av europeiske dimensjoner.
Kan denne Grorudsteinen ha blitt hentet fra en av storgravene på Haugalandet? Etter et gravhaugprosjekt som ikke ble noe av, pga Harald Hårfagre? Kan steinen ha blitt ført til Liareid som en del av Geirmundur eller Håmundur Hjørssons forpurrede planer om egne gravhauger? Har de hatt forestillinger om gravhaugstyling?
Vi må spørre mest mulig. Denne steintransporten er i limbo, et historisk vakum. Vi har bare oss selv å takke for at vi ikke vet.
Kan denne fremmede arkitekturen og denne langreiste steinen ha en sammenheng in situ Liareid?
Har steinen reist direkte til Liareid eller har den hatt mange stopp oppover i tiden og langs kysten?
Steintransport over fjellet, eller var vi ikke i nærheten av egypternes og stonehengernes steintransport? Hvilke dimensjoner skal vi spille i? Pave Hadrian overførte marmorstein fra Italia til bygging av Karl den Stores katedral i Aachen i 786/787.
Eller er det tale om næringsvirksomhet av nyere dato; hurtig oppløselig historie? Mer om Liereid og Sveio på
http://www.hogaland.no/kreta-til-sveio.html
og
http://www.hogaland.no/hertugen-av-hardanger.html

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …