Gå til hovedinnhold

Info i stein

Bygg opp igjen steinkirken på Gard. Så kan vi ta på og få informasjon om de gamles liv og landskap. Kleberstein kommer fra strendene i Skåre og fra Tolgetjønn.
Øyet som leser informasjonstavlen søker forgjeves etter grunnrisset av kirken. Dette blir byggetrinn 1.

Kommentarer

  1. Foreslår at "kirken" blir innvidd til St. Olav. Han har naturlig tilknytning til stedet. Bør være tverrkirkelig, med lav terskel. Viser til St. Patricks Church i Dublin, forøvrig grunnlagt av norske Strongbow, hvor elegant historie, informasjon og Gudshus naturlig kan kombineres.

    SvarSlett
  2. Kirken var så lav at "lav terskel" kommer av seg selv.
    Korskirken kan bygges av "freemasons" med "steinauga" i behold. Slik blir kirken ikke bare tverrkirkelig men også tverrfaglig. Dersom ikke den lutherdrevne staten griper inn.

    SvarSlett
  3. Varhaug Gamle Kirkegård ligger nesten like vakkert til mot havet som Haraldshaugen. Der har også stått en korskirke fra 1300 tallet. Nå blir der holdt bryllup fra sju kirkesokn i det lille, intime kapellet. En ide å hente med seg for korskireruinene ved Gardsvika?

    SvarSlett
  4. Bryllupsglede i bakkene ned mot sjøen og mektige bryllupsfoto.
    Steinkirken på Gard ble etter Snorre bygd før 1218. Moster gamle kirke ble etter Snorre bygd i 995. Dette gjør det interessant å bygge kirken opp igjen der den stod. Det vil få Haraldsstøtten til å virke arkeologisk malplassert. Sannheten bruker gjerne litt tid på å komme fram.

    SvarSlett
  5. Haraldsstøtten er histrisk viktig, om ikke riktig. Den var av stor betydning for den delen av byns befolkning som arbeidet for et selvstendig Norge fra 1870 årene av. Den er et symbol for den seieren de vant i 1905. Det skal fortsatt være hogd i stein at landet vårt, kongriket Norge er helt og udelelig, og ikke skal under fremmed styre i fremtiden heller.

    SvarSlett
  6. Borgerne var nasjonalradikale den gang. Si meg hva de er i dag.
    Hvorfor vil ikke Haugesund vise fram de arkeologiske funnene rundt Haraldsstøtten?
    Når skal utgravingene fortsette i hele området? Det er jo fritt tilgjengelig statlig grunn!?

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Slik går det mot Korrupsjon

Norsk klimaminister Vidar Helgesen besøker Teslafabrikken i USA.Unødige besøk er smøring. Tesla har fått avgiftsfritak for energislukende raske og store biler. Hva mer kan Norge bidra med? Det eneste en kan lære av fritaket er sine egne feil.
Norge lærer ikke av Tesla. Tesla lærer av Norge at de kan få ferdig innebygd importfritak og halvert salgspris ift konkurrentene. Klart de er interessert i oss som kjøper energislukere: Vi er jo på verdenstoppen i forbruk. Høyre sier det selv, per capita.

De Rikes Miljøkrav

Amerikansk bilindustri har måttet innrette seg mange ganger etter oppjusterte miljøkrav, spesielt fra staten California. Da det rant over for en av industrilederne sa en kollega til ham at han ikke måtte se så svart på det. Han måtte se på situasjonen som en opportunity. Med nye miljøkrav fikk de jo solgt enda flere biler! Selv lyddemperen var et miljøkrav!
De som aldri har måttet bidra i arbeidet for en renere trafikk er bank, forsikring og bil-importører. Staten har begått flere feil ved å gi avgiftlette til forskjellige biler, senest den rådyre energislukeren Tesla. Når en først skal hjelpe på en vanskelig situasjon med å gi avgiftslette må en involvere alle ledd i bilbruken vår. Eksemplet er å ta bort avgift på små biler, gi rentefrie lån, gi gratis tredjepartsforsikring, og fri hovedservice. Slik vil alle som tjener på bilsalg yte noe for å hjelpe på trafikksituasjonen. Høyres sosiademokrati er ikke en utopi. Der er bare så mange rike som ikke vil bidra.

Økt forbruk som medisin

Høyre går foran ved å anbefale økt forbruk. Etter økonomi og økotenkningen deres skal dagens biler erstattes med el-biler. Det betyr at bilsalget ikke skal være del av ressurspolitikken. Det skal holdes på dagens nivå eller økes ved tvungen utbytting av eide biler. Dersom vi reduserer bruken av de bilene vi har reduserer vi belastningen på naturen og menneskeskapte miljø uten at det koster oss og naturen noe som helst. Bilprodusentene kan sette ned antall solgte biler uten å gå over ende. Høyre kan hjelpe med å profilere modellutvalget ved å ta bort avgifter på de små bilene som vil hjelpe saken. De tok bort avgiftene på ressursslukere som Tesla. Det holder om bilene når 100 kilometer i timen. Ved avgifteredusering kan vi få profilert bilparken til byvennlige størrelser, både antall og lengde x bredde. Den overveiende delen av biltrafikken vil dermed bli mindre innenbys. Det er ikke et problem å kjøre landet rundt i småbiler. Vi er en befolkning med erfaring i nettop det. Statistikk …